... avagy

tapasztalataink a világ különböző részeiről. A névadásról bővebben a Mi is az az Obi Tours posztunkban.

Naptár

2008.12.29. 07:00 | @i | 1 komment

HCMC azaz Saigon

Haho, haho!

Elunk virulunk, bar a jet-lag-et nem segit kiheverni, hogy Philip hazigazdankkal minden este feletteb sokaig bulizunk. Vegyuk szepen sorjaba.

Saigonba este erkeztunk. A repteren meglepoen kevesse szivos taxismaffia volt. De azert megprobaltuk a buszt megkeresni, de 7kor ment az utolso, igy vegul taxiztunk. Korrekt taxioras menet volt kemeny 4USDnyi dongert (ja azt a repteren lehetett valtani ugyanannyiert mint kesobb a varosban, szoval nem erdemes varialni). Ha az ember a varoson belul taxizik akkor 20-25ezer dongot kell fizetnie, ami kicsit kevesebb mint nalunk egy jegy a jo BKVnal. Bar mi inkabb a vicces egyszemelyes motoros taxikra szoktunk ra.

Nyaron csatlakoztunk a coachsurfing kozosseghez es igy talaltunk magunknak vendeglatot. A dolog lenyege nem az hogy penzt sporol az ember, hanem hogy egybol belecsoppen a helyi eletbe egy tapasztalt vezeto utjan. Ugyhogy 9 eve itt elo (bar a helyi nyelvet csak alig beszelo) ausztral hazigazdankkal, aki remek vacsoraval vart, ejjel 1re mar ki is mentunk a nagybani viragpiacra. Irgalmatlan mennyisegu virag kozott vacsoraltunk is masodszor, majd o egy nagy csokretat bele is gyomoszolt a taxiba hazafele.

Az idoeltolodas no meg a piacozas eredmenyekent masnap 10 korul sikerult elindulni.

Saigon megelpett engem azzal, hogy Bangkoknal jelentosen tisztabb, rendezettebb, bar korant sincs benne annyi regi latnivalo. Az utcakon millio kismotoron aramlik a nep a tavaly kotelezove tett bukosisakokat mindenfele ornamentika disziti, es bar nincs nagy motorbuz es por foleg a holgyek elegans porvedo maszkokban divatoznak. Az utcan valo atkeles titka, hogy hatarozott leptekkel egyenes vonalban el kell indulni. A lenyeg az lassak rajtad mit akarsz es nem lesz bajod. Mindenki nagyon figyel a masikra es nincs agyament macsoskodas mint odahaza nalunk. Igaz a motorosok majdnem fele szep, elegans kisasszony, vagy egy egesz csalad: papa, mama es ket, ritkan 3 gyerek. A varos kellemes kevereke a nyugatiasodo vilagnak es a keletnek. Az utcakon lepten-nyomon kajalohelyek vagy tea/kavezok. Amerre eddig jartunk annak alapjan egy jol elo kiegyensulyozott tarsadalomba csoppentunk. Szemmel lathatolag annyira veszik komolyan a kommunizmust, mint nalunk 88ban. Asszem ennyi kontroll megf jot is tesz, lasd osszehasonlitasomat a demokratikus Thaifolddel ahol nem volt 1950-1974ig haboru.

Lefutottunk 2 kotelezo kort. Az igen megrazo Vietnami haboru muzeumot es az Ujraegyesites palotat neztuk meg (no ezt csak kivulrol, szocreal ize, de hirhedt). A haboru muzeuma eleg fair-ul mutatta be a dolgokat, egyreszt ugye mutatta az amcsik gany dolgait (agent orange es az altala okozott rengeteg torz gyerek, lemeszarolt falvak, stb), de kitert arra, hogy az amerikai katonak is rendesen szivtak orszaguk vezetoinek hulyesege miatt. Nekem az jart a fejemben, hogy bar 74ben elhuztak az ameriakiak es az osszes disznosaguk kiderult (kiserleti tomegirto fegyverek, stb) hamar elmult az arcpirulasuk es a delszlav haboruban ugye mar megint urantartalmu lovedekekkel lovoldoztek es szennyeztek az embereket.

Kora delutan hazigazdank javallatara elmentunk egy lazito dogonyozesre (lasd Zs). Majd nehany doboz sor mellett kifundaltuk hol vacsorazzunk (Douglas Adams szerint ugye a civilizacio fejlodesenek 3. allomasa). Vacsi utan aztan be a varosmagba, hogy megnezzuk a vasarnapi korzozast. Persze a jellegezetes pontok kornyeken sort is kellett inni (Philip mesteren azert latszik, hogy tropusokon elo europai, ennek megfeleloen jol le van lassulva): Operahaz, Varoshaza. Vegul a valamiert hiresnek kikialtott Rex hotel tetejen is ittunk egy sort. No ekkor lottek a Vietnamiak kupagyoztes goljukat, amitol elszabadult odalent a fekevesztett unneples. Odahagytuk a mar igencsak inkabb unnepelni kivano pincereket es lementunk a pandemoniumba, de errol Zs ir majd hoszabban.

Ma aztan reggel felpattantunk egy-egy motoros taxira es kimentunk a kinai negyedbe a rettento nagy piacra reggelizni. Nem lesz gond az ajandekvasarlassal amikor jovunk visszafele :).

Az uzletek soran erosen kell alkudni, ezt el is varjak valamelyest. A feheremberhez az alapveto hozzaallas az az hogy meg kell fejni. De ezt nem eroszakosan csinaljak, nem kell elkergetni az emberen logo arusokat, hanem ha biznisz van oda kell figyelni a reszletekre, mert szeretnek trukkoket bevetni (tisztazni kell, hogy az ar ket emberre vonatkozik es nem fejenkent, stb). Szamos helyen persze modern penztargepes boltok vannak ahol egyertelmu a helyzet.

Most szieszta idoben, mar tul vagyunk nehany pagodan (es frissito jeges mentas tejes, illetve barackok husitokon). Jol esik idonkent leulni es inni valamit, mert a meleg nem kibirhatatlan de faraszt, olyan 30 fok lehet aranylag magas paratartalommal. Persze tud itt sokkal roszabb is lenni, majus vegen az esos evszak beallta elott kezdenek megorulni az emberek.

Hatra van meg nehany pagoda a kornyeken. Nagyon vidam a hangulatuk, a nepek ki be jarnak es fustoloket gyujtanak a kulonbozo istensegeknek (joszerencse, egeszseg, gyerekaldas, hajosok segitoje, stb). Minden pagodanak mas a karaktere, mas diszitessel es allatokkal, bennuk kertek es arnyekos belso udvarok, szoval jol lehet bennuk pihengetni es nezni a felszallo fustot.

Este 7kor aztan indul a vonatunk Da Nangba, ahova a 980kmert 18 ora alatt fogja ledocogni. Mi meg majd a jet-lagunket kuraljuk a halokocsiban. A jegyet mar tegnap megvettuk. Izgatottan varom, hogy belevagjunk a videkbe, mert ott szamomra mindig kellemesebb az elet mint egy nagyvarosban es altalaban az emberek is sokkal baratsagosabbak. No nem mintha Saigonban baratsagtalanak lennenek. Ezt mar cak azert sem mondanam, mert a tegnapi fociunnepsegben fel Saigonnal kezet raztunk es legalabb annyian fenykepeztek minket mint kosza feherembert mint mi oket.

Hat ennyi. Boldog Uj Evet!

Ja errol jut az eszembe, hogy itt megunneplik a karacsonyt az europai ujevet, de mar keszulnek az 1 honap mulva esedekes kinai holdujev megunneplesere is. Szoval eleg bulizos nepseg, bar ket buli kozott meg szorgoskodnak.

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kagylóbácsi · http://vajramurti.atw.hu/ 2008.12.29. 12:02:51

Sziasztok!

Nagyon örülök a blognak.
Én január végén indulok barátaimmal Vietnámba meg Kambodzsába. Már eddig is sok hasznosat és érdekeset olvastam itt nálatok.