... avagy

tapasztalataink a világ különböző részeiről. A névadásról bővebben a Mi is az az Obi Tours posztunkban.

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Utolsó kommentek

2009.01.09. 10:00 | shiiva billentyűje | Szólj hozzá!

Mindegy, csak kere`k legyen rajta!

Ha az ember egy vietnami varos - legyen az Hanoi, Saigon, Hue, Ninh Binh vagy Danang - utcajat rovo, gyaloglo emberrel talalkozik egy dologban maris biztos lehet: turistaval all szemben, vagy elotte (mozgasirany kerdese). Mert vietnami ember NEM GYALOGOL. Barmi legyen is az, barmennyien is szorongjanak rajta, a gyaloglas kiment a szokasbol. Meg is lepik, mint a romlott hust a legyek a sarkon szobrozo biciklis-taxisok, kerekparos ciklok es egyeb berhordozo alakok a vetlen turistat egy masodperc alatt. Szep a kolonialista vilagbol megorokolt feheremberhordozok agyat atmosni, hogy a feher ember mar nem szereti vitetni magat,inkabb gyalogol. (Na jo,csak kulfoldon!) Micsoda sokk lehetett nekik.

A legszebb elmenyem ma volt. Hanoiban olyan tokeletes szintre fejlesztettek a motorozast, hogy az emberek motoron ulve vasarolnak a piacon. Behajtanak a picike vasarloutcakba mocival, ahol az utcara vannak kipakolva husok, zoldsegek, minden,ami a napi betevohoz kell, az asszonysag meg ul a motoron valogat,mutogat, begyujt elol a kosarba. KLASSZ!

Motorizacios es kornyezettudatossag szempontjabol valahol feluton vannak az europai telepjarok, squadok es a biciklis mozgalom kozott. Mert biciklizni persze gaz, ciki. AKi teheti mar az uttoro-nyakkendos korszakaban motort szerez, kis robogot, es levaltja a bicajt. Viszont nagyjabol epszilon az eselye, hogy autot is szerezzen maganak tiz-husz ev mulva, illetve sohasem lesz ra szuksege, mert az egesz csalad, nagymamastul (fotelestul)folfer egy motorra.

Csaladi kirandulasok is motoron zajlanak, uzletemberek is motoron kozlekednek, szallitani is csak azon szallitanak. Igy elegge remenytelen a stoppolasi helyzet. A legeldugodtabb falubol sem lehet jofele fuvart szerezni, egyszeruen nincs plato, nincs ptkocsi, nincs hatso ules,ahova beszuszakolodhatnank. Ket megoldas van az onalloan utazasra, ha magunk is motort vagy soforos autot berlunk.

A sajat motorozasrol majd kesobb irunk, ert ez igy sok lesz, mindenesetre annyit eloljaroban, hogy nem draga, gyorsan megszervezheto, es roppant izgalmas. A soforos auto sem draga, mi egyszer eltunk vele eddig: Hue kornyeken a kiralysirokat bejarni, elegansnak elegans, lattuk, vannak, akik sofort is es tolmacsot, turavezetot is berelnek, deszerintunk az teljesen felesleges, mert altalaban annyit sem mondanak,mint amennyi az LP-ben benne van. A sofor egy napra nem lehet tobb,mint 30 dollar (ezt altalaban nem csak dollarban merik, hanem dollarban is fizetik, ahogy a szallodakat is, tehat erdemes feltankolni valoban aprobb dollarcimletekkel.). Az utvonalban azonban elore meg kell egyezni,es itt altlaban kemeny harc folyik, hogy minel evesebb helyre kelljen elvinnie,minel olcsobban megussza. Nekem itt is szabadsag-hianyom volt, hogy nem tudtunk barhol megallni, es amikor mondtuk, hogy mutasson egy ettermet, nem meglep,oda vitt, ahova mindenki mast is vittek a sajat soforjei: tele volt az etterem - ami egyebkent eleg autentikusnak, olcsonak tunt - mindenfele turistakkal, de hat ez van, ha az ember egyszer beadja a derekat az ipari turizmusnak akkor /foleg errefele keleten/ ez lesz a sorsa...

Nagyobb tavolsagokra,varosok kozott haladva azonban leginkabb vonattal erdemes kozlekedni. Remek halokocsik, a folyoson rendszeresen erkezo tapanyag - amelyet nem illikalattunk lako embertarsunk nyakaba onteni, mint ahogy en tettem a rizskasammal :-(- es nem utolsosorban a hajnali 6 orakor felharsano mozgalmi indulok nosztalgikus hangulata miatt erdemes ezt a megoldast valasztanunk. (Jegyvasarlasnal erdemes ovatosnak lenni, a szallodak,utazasi irodak az LP-vel ellentetben eleg magas felarral (kb 10%) dolgoznak, tehat szerintem megeri az elorelatas, tervezes es a kovetkezo megalloig a jegyet erdemes magunknak megvenni.)

No es maradnak a buszok,amelynek szinten ket fajtaja van:a nyugatiaknak kitalaltopen-busz, es a helyi buszkozlekedes. Egyik lassabb, mint a masik. Anyugati open-busz rendszerben vesz az ember egy jegy-fuzetet, es Saigon-Hanoi kozott annyiszor szakitja meg, ahanyszor akarja. Kenyelmes fekvo-ulesek vannak,rendszeresen megall uzsonnazni es altalaban bevisz a varoskozpontba. A problema vele:sterilen a helyiekkel valo erintkezes nelkul fogjuk vegigutazni az orszagot. Ugyanis az utazasi irodak, amelyek a buszokat mukodtetik sajat pihenoallomas-halozattal rendelkeznek, sajat szallodakkal, sajat szervezett utakkal, sajat kis vilaggal. Ha egyszer pl.  a SHIN travel markaiba keveredunk sohasem jutunk ki belole. Vegiglegeltetnek minket az orszagon, anelkul, hogy igazabol lattuk volna. Mi kb. 2 orat toltottunk a rendszerben, de igy is gyorsan elegunk lett belole. (A banannak pl darabjat adtak 60 forintert,ami felhaborito!!! de errol majd kesobb...) Es persze a szalloda elott felszednek tipusu kenyelemert is meg kell fizetni: mert ebbol az kovetkezik, hogy minden varosban, minden igenyelt szallodabol felszedik az embereket, ami szinten nem egy gyors folyamat.

A masik megoldas a helyi buszok rendszere, ami persze nehezebb terep, de talan megeri az odafigyelest, plusz energiat, bajlodast. Mert itt minden utszakasz araert kulon meg kell kuzdeni. Es persze, ugy mukodik, mint a torok dolmush rendszer, hogy akkor indul be igazan a busz, amikor elegendo mennyisegu utast halasztak ossze,addig lassuzik vegig a varoson es a halaszofiu kint all az ajtoban es kiabalja le az utszelen allokat. A buszpalyaudvarok meg kint vannak a varosszelen, de van eselyunk arra, hogy tanui legyunk,ahogy pl egy motort felraknak a busz tetejere :-) Barmelyik modot is valasztjuk vonat-busz-motor, abban biztosak lehetunk,hogy 50km/oranal gyorsabb altagsebesseget nem fogunk elerni.

Barmifele modjat valasztjuk is az utazasnak, egy dologban biztosak lehetunk: TOMEG-KOZLEKEDESben lesz reszunk a veleeig.

A bejegyzés trackback címe:

https://obitours.blog.hu/api/trackback/id/tr39864909

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása